Naar het Jakar Festival.
Na twee rustige nachten in Jakar, reizen we vandaag terug naar het westen, richting Trongsa. Bhutan heeft slechts één weg die het oosten en westen van het land met elkaar verbindt, dezelfde route die we enkele dagen geleden in omgekeerde richting hebben afgelegd. Onze bagage wordt apart vervoerd in een truck en zal op onze volgende bestemming in de kamer op ons wachten. Zo kunnen we onderweg optimaal genieten van het comfort en de reis.
De bagage wordt met afzonderlijke trucks naar het volgende hotel gevoerd. |
Hotel Jakar View voor 2 nachten. |
De bestemming is de Jakar waar er een jaarlijks festival plaats vind. Het festival wordt gehouden in de Jakar Dzong (het fort van Jakar), een van de belangrijkste boeddhistische kloosters in de regio. Dit versterkt de religieuze en spirituele sfeer van het festival.
Dansers gebruiken prachtige maskers; |
Het Jakar Festival is een belangrijk cultureel en religieus festival in Bhutan, dat jaarlijks wordt gehouden in het centrale deel van het koninkrijk, in de regio Bumthang. Het festival is vooral bekend om zijn kleurrijke vieringen, traditionele dansen en religieuze rituelen, die een belangrijke rol spelen in het Bhutanese boeddhistische leven.
De dansen hebben een diepe culturele en spirituele betekenis. |
Culturele en religieuze betekenis.
Het Jakar Festival wordt gehouden om de Boeddha te eren en om een gezegend jaar te vragen voor het land en zijn bewoners. Het festival is een viering van de boeddhistische cultuur en tradities van Bhutan, en het biedt een kans voor de lokale gemeenschap om samen te komen, zowel om te bidden als om te genieten van het culturele erfgoed.
Wanneer wordt het gehouden:
Het festival vindt doorgaans plaats in de maand oktober of november, afhankelijk van de Bhutanese maankalender. De data kunnen jaarlijks variëren, aangezien het festival gebaseerd is op de Tibetaanse boeddhistische kalender. Dit jaar duurt het festival drie dagen en wordt gehouden van 9 tot 11 november. De dansen beginnen op 9 uur en gaan verder tot 17 uur.
Sommige dansen symboliseren de vergankelijkheid van het leven. Ze moedigen mensen aan om een moreel en spiritueel verantwoord leven te leiden. |
Tsechu dansen.
Deze traditionele maskerdansen worden uitgevoerd door monniken en soms ook door leken. Ze zijn bedoeld om de zonden van de deelnemers en toeschouwers te vergeven en worden gezien als een manier om spirituele bescherming te verkrijgen. De dansen zijn vaak indrukwekkend en symboliseren verschillende aspecten van het boeddhisme, zoals de overwinning van goed over kwaad.
Het ding op de grond zou de slechte geesten en demonen verzamelen. Door de monnik wordt dat dan samengeraapt en verwijderd. De demonen zijn dan weg. |
Hobo reizigers vinden het spektakel leuk en schitterend. |
Maskers en kostuums:
De dansers dragen vaak gedetailleerde maskers en kleurrijke kostuums, die traditionele symbolen en mythologische figuren representeren. Het gebruik van maskers in de Tsechu-dansen heeft een diep religieuze betekenis, waarbij het wordt gezien als een manier om de bescherming van de goden aan te roepen en om de geesten te verdrijven.
De maskers geven het festival een unieke belevenis. |
Verspreiding van spirituele wijsheid: De dansen zijn gebaseerd op boeddhistische legenden en dienen om spirituele lessen door te geven. |
Religieuze betekenis.
Tijdens het festival worden er verschillende rituelen uitgevoerd, waaronder gebeden en offerandes om zegeningen af te smeken voor het welzijn van de gemeenschap, het koninkrijk en de wereld. Het festival is een gelegenheid voor zowel lokale bewoners als bezoekers om deel te nemen aan deze spirituele en religieuze handelingen.
Tijdens het festival worden er verschillende rituelen uitgevoerd, waaronder gebeden en offerandes om zegeningen af te smeken voor het welzijn van de gemeenschap, het koninkrijk en de wereld. Het festival is een gelegenheid voor zowel lokale bewoners als bezoekers om deel te nemen aan deze spirituele en religieuze handelingen.
Dames in hun kleurrijke traditionele outfit, een kira. |
Einde van het festival (voor ons, de Hobo groep).
Om 11 uur hebben we een goed idee over dit festival gevormd. We weten eigenlijk te weinig om al de verschillende dansen te kunnen begrijpen. Er is centraal één iemand die de demonen verzamelt en wegdoet. Een andere dans is om geld te verzoeken. Elke dans zal wel een betekenis hebben voor de plaatselijke bevolking.
Enkele betekenissen en symbolieken toegelicht:
- Religieuze betekenis: Eerbetoon aan Guru Rinpoche, de patroonheilige van Bhutan.
- Zuivering en Zegeningen: De kracht om negatieve energieën te verdrijven.
- Herinnering aan het Vergankelijke: om negatieve energieën te verdrijven.
- Bescherming tegen kwaad.
- Educatieve Functie: Visuele en theatrale manier om analfabete mensen in Bhutan te onderwijzen
- Gemeenschapsgevoel: Het bevordert een gevoel van eenheid en verbondenheid.
- Kosmische Harmonie tussen mens, natuur en kosmos.
Op weg naar Trongsa met de Phobjikha vallei.
Op onze route rijden we door de Phobjikha vallei. Het is een vallei die bekend staat om zijn zeldzame zwarte halskraanvogels die hier vanuit Tibet komen overwinteren. De vallei heeft een beschermde status. Daarom zijn er geen akkers, maar enkel natuurgebied.
Keiki pas.
We rijden eerst over de Keiki pass op 2800 meter hoogte.
Stupa boven de Keiki pas. |
Vervolgens naar het hoogste punt voor vandaag: de Yotong pas op 3420 meter hoogte.
Prachtige weg over de Yotong pas, op 3420meter hoogte. |
Lunch.
Het is een lunch iets later dan gewoonlijk, om 13:20 in Tenden Resort.
Boogschutterswedstrijd.
Op deze zondag, die een bijzondere betekenis heeft in deze streek wordt er een boogschutterwedstrijd gehouden. De gebruikte bogen zijn van een Amerikaans type.
Concentratie bij het richten naar het doel op 150 meter. |
Dit is geen deelnemer aan de wedstrijd. |
Jakar Dzong.
Gelegen op een bergkam van de vallei is de grootste 'dzong' van Bhutan gebouwd. Deze heeft een omtrek van 1500 meter. Jakar Dzong, of ook bekend als "Het Kasteel van de Witte Vogel", domineert de Chamkar vallei. Deze dzong werd door een Tibetaanse lama gebouwd in 1549 die er een leer wou verspreiden.
Tijdens zijn meditatie zag de monnik een licht naar deze plaats schijnen. Hier werd de aanzet gegeven voor de bouw. Het was, en is, de enige weg van oost naar west. Ieder die hier passeerde diende een taks te betalen. De Wangchuck-dynastie begon in 1907. Ze werd gekozen door de religieuze en politieke elite van Bhutan, en werd gekozen als de eerste koning van Bhutan. Zijn nageslacht regeert het koninkrijk tot op de dag van vandaag.
Het is een van de grootste dzongs in Bhutan, met indrukwekkende witte muren, houten balkons en prachtige binnenplaatsen. |
De Wangchucks zijn verantwoordelijk voor de moderne politieke stabiliteit van Bhutan, de oprichting van het constitutionele koninkrijk, en voor het behoud van de Bhutanese cultuur en het boeddhisme. Historisch is deze locatie een van de belangrijkste plaatsen want de nieuwe toekomstige koning moet hier eerst passeren.
Trongsa
Dit is een klein stadje gelegen in het centrum van Bhutan. Het heeft een strategische ligging op oost-west route. De naam betekent letterlijk "nieuw dorp" in de taal Dzongkha. De plaats heeft 3500 inwoners en ligt op een hoogte van 2800 meter. De inwoners zijn zowel Bhutanezen als Tibetaanse immigranten. In Trongsa liggen de voorvaderlijke roots van de hele Bhutanese heersende dynastie. Door de locatie in het geografische centrum van het koninkrijk, was het mogelijk van hieruit doeltreffend het hele oosten en westen van Bhutan te beheersen. Ook ligt in Trongsa het meest indrukwekkende fort van heel Bhutan.
Trongsa |
Trongsa Dzong.
Vanop vele kilometers doemt deze dzong reeds op. Deze dzong werd gebouwd in 1549. In 1907 werd de penlop, of ook gouverneur, van Trongsa de eerste koning van Bhutan. De toekomstige koningen van Bhutan worden altijd eerst penlop/gouverneur van Trongsa, vervolgens kroonprins en uiteindelijk koning. De enige weg die het oosten van Bhutan met het westen verbond liep dwars door het binnenhof. Als de penlop besloot de deuren te sluiten dan was het land letterlijk in tweeën gedeeld.
Trongsa dzong |
Accommodatie.
We arriveren bij onze accommodatie voor vanavond net voor 16.00 uur. Dit geeft ons de tijd om even te ontspannen. Voor de nacht verblijven we in het comfortabele Yangkhil Resort.
Yangkhil Resort met zicht op de dzong van Trongsa. |
Voor de kamer in het Yongkhil Resort - 21 kamers. (www.yangkhil.bt) |
Route: Jakar - Trongsa: 72 km |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten